R E K L A M A


Nowoczesna pracownia dydaktyczna trafi do jasielskiej „Dwójki”

26 projektów naukowo-badawczych rywalizowało w trakcie siódmej już edycji Jasielskiej Ligii Naukowej z LOTOSEM. Najlepsze z nich zostały nagrodzone podczas gali podsumowującej.

W tym roku szkolnym, w VII edycji Jasielskiej Ligi Naukowej z LOTOSEM, brało udział 78 uczniów i 23 nauczycieli – opiekunów ligi. Uczniowie prze cały rok szkolny pracowali nad 26 projektami naukowo-badawczymi podzielonymi na trzy obszary: zintegrowany w obszarze edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III), obszar humanistyczny (klasy IV-VI i VII-VIII) oraz obszar matematyczno-przyrodniczy (klasy IV-VI i klasy VII-VIII).

Grupa LOTOS jest partnerem strategicznym tego projektu edukacyjnego od samego jego początku, czyli od 2013 roku. – To ważne, że tego rodzaju projekty odbywają się w naszym mieście w Jaśle, bo to pokazuje pewien potencjał tego miejsca. Lotos to firma, która widzi potrzebę wsparcia różnych działań, w tym właśnie projektów edukacyjnych. Stąd też jako firma uczestniczymy w życiu naszej lokalnej społeczności i mam nadzieję, że w kolejnych latach będzie to kontynuowane – mówił podczas gali Jacek Gogola, prezes LOTOS Infrastruktura w Jaśle.

Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM realizowana jest w ramach programu „Jasło – miasto wiedzy”.
Długofalowy charakter tego przedsięwzięcia pozwala uznać Ligę za systemowe działanie w polityce oświatowej Miasta Jasła. – To już siódma edycja, która na przełomie tych lat ewaluowała. To normalne, że każda przynosi nowe wyzwania, również teraz podejmujemy próbę wprowadzenia kolejnych zmian. Najważniejsze jest jednak to, że w trakcie pracy naszych uczniów powstają projekty, które pozwalają im na odkrywanie swoich zainteresowań i uświadamiają im, że tak naprawdę to tylko oni mają wpływ na to jak będzie wyglądała nasza przyszłość – mówił podczas podsumowania Ryszard Pabian, burmistrz Jasła.

Nagrodą główną za wzorowo przygotowany projekt naukowo-badawczy był czek o wartości 150 tys. zł przeznaczony na utworzenie w szkole nowoczesnej pracowni dydaktycznej, ufundowany przez Fundację LOTOS. W tej edycji trafił on do zespołu badawczego za opracowanie projektu pod nazwą:
„Chcieć to móc, więc stop i dość!” W jaki sposób pomóc młodym jaślanom wyplątać się z sieci mowy nienawiści i dezinformacji? – Filip Hałucha, Jakub Reczek, Tymoteusz Turek (Szkoła Podstawowa nr 2 – opiekun Elżbieta Dubiel).

Obszar wczesnoszkolny:
I miejsce: „Pieniądz widziany oczami dziecka – jak zainteresować najmłodszych jaślan numizmatyką?” – Zuzanna Lachowska, Zuzanna Wojdyła, Julia Czajka (Szkoła Podstawowa nr 11 – opiekun Barbara Maczuga)
II miejsce: „Zaczytani są wśród nas. Dlaczego dzieci w Jaśle powinny czytać książki?” – Martyna Okarma, Wiktoria Szarek, Wojciech Miś (Szkoła Podstawowa nr 11 – opiekun Jolanta Roś)
III miejsce: „Co zrobić, żeby postać św. Antoniego, patrona Jasła, była lepiej znana naszym rówieśnikom?” – Iwo Marszałek, Kacper Mazur, Jan Pniak (Szkoła Podstawowa nr 2 – opiekun Maria Nawrocka)
wyróżnienie: „Mały Patriota. W jaki sposób pierwszoklasista z Jasła może wyrazić swój patriotyzm?” – Jakub Gaweł, Jakub Palar, Karol Komisarz (Szkoła Podstawowa nr 11 – opiekun Kinga Piątek)

Obszar humanistyczny (klasy IV-VI)
wyróżnienie: „Cumelek kładziemy na nakastliku, czyli jak ocalić od zapomnienia wśród jasielskiej młodzieży gwarę podkarpacką?” – Lena Janiga, Blanka Smagacka, Laura Piekarz (Szkoła Podstawowa nr 6 – opiekun Magdalena Janiga –Żdan)

Obszar humanistyczny (klasy VI-VIII)
I miejsce: „To moje miasto, moja ulica…naprawdę moje. Jak upowszechnić wśród jaślan wiedzę o patronach ulic naszego miasta?” – Zuzanna Jasińska, Anna Rzemińska, Julia Tarnowska (Szkoła Podstawowa nr 12 – opiekun Renata Goleń)
II miejsce: „W jaki sposób pomóc niepełnosprawnym intelektualnie rówieśnikom zdobyć pasje i zainteresowania w szkole?” – Oliwia Gadzała, Adam Bugno, Piotr Morajda (Szkoła Podstawowa nr 4 – opiekun Joanna Sanocka)
III miejsce: „Jakiego koloru jest Twoje życie? W jaki sposób kolory mogą wpływać na życie jaślan?” – Emilia Leśniak, Liliana Kopera, Karolina Mroczka (Szkoła Podstawowa nr 2 – opiekun Bożena Dziadzio)
wyróżnienie: „Czy jasielskie murale potrafią zatrzymać przechodnia w biegu? Jakie uczucia wzbudzają?” – Maja Dubiel, Magdalena Kutyna, Gabriela Lechwar (Szkoła Podstawowa nr 4 – opiekun Katarzyna Goleń)

Obszar matematyczno-przyrodniczy (klasy IV-VI):
Wyróżnienie: „Jakie działania podejmują jaślanie w celu ochrony klimatu?” – Iga Goleń, Małgorzata Maciejczyk, Gabriela Gierut (Szkoła Podstawowa nr 1 – opiekun Barbara Gonera)

Obszar matematyczno-przyrodniczy (klasy VII- VIII):
I miejsce: „Zielone osiedla” – jak młodzi jaślanie mogą promować ekologię wśród najbliższych sąsiadów? – Gabriela Waśko, Ewelina Hanula, Olga Hap (Szkoła Podstawowa nr 2 – opiekun Elżbieta Niedźwiedź)
II miejsce: „Jak wykorzystać dziedzictwo Ignacego Łukasiewicza do promocji Jasła?” – Anna Świetlicka, Antoni Fila, Anna Bąk (Szkoła Podstawowa nr 2 – opiekun Elżbieta Niedźwiedź)
III miejsce: „Czary-mary. Jak złudzenia optyczne w Jaśle zmieniają obraz świata?” – Oliwia Pykosz, Oliwia Spólnik, Kamila Buglewicz (Szkoła Podstawowa nr 4 – opiekun Joanna Kurowska)
wyróżnienie: „Jak zainteresować młodzież przyrodą Jasła i najbliższej okolicy? Atrakcyjne zajęcia w terenie oczami uczniów.” – Anika Koba, Wiktoria Wielgosz, Zuzanna Skałba (Szkoła Podstawowa nr 12 – opiekun Jadwiga Moskal).

 

Urząd Miasta w Jaśle